waarde voor en fans _voor_het_leven

De 3 belangrijkste waarden waaraan je fans herkent

De drie belangrijkste waarden waaraan je fans herkent. Welke waarden hebben je fans? Fans heb je niet in een dag. Ja, ik noem klanten fans; fans zijn mensen die zich verbonden voelen met je organisatie of merk, je product of dienst. Ze willen alleen bij jou kopen. Voor deze fans ben je ondernemer geworden, hier word je blij van. In deze 3-delige serie blogartikelen schrijf ik over fans en in dit eerste blog gaat het over wie zijn je fans en waaraan kun je ze herkennen. Hoe je je fans kunt aanspreken leer ik je in het tweede artikel. En in het derde blog geef ik tips om je fans online te vinden.

Wie zijn je fans?

Voordat je gaat zoeken naar fans, is het belangrijk om eerst te bepalen wie tot je fans behoren. Wie zijn je bestaande fans en hoe herken je je toekomstige fans? Om in je eigen organisatie je fan-bepaling toe te passen, lees verder over de drie belangrijkste waarden waaraan je fans herkent.

waarden voor fans voor het levenDe 3 belangrijkste waarden van fans

#1 Fans voor het leven

Fans waarderen waar je als merk of organisatie voor staat. Ze zijn ooit in aanraking gekomen met je merk of organisatie en voelen zich verbonden met de missie, de normen en waarden van je organisatie. Fans begrijpen waarom je voor deze missie kiest of waarom je een bepaalde waarde vooropstelt. Ze voelen zich lid van de familie. Eenmaal fan is vaak fan voor het leven. Dit gevoel gaat namelijk diep, je kernwaarden zijn ook hun kernwaarden. Ze identificeren zichzelf met je merk of organisatie. Voor fans is je merk of organisatie persoonlijk.

#2 De eerste gebruiker

Fans willen graag gezien worden met je product of dienst. Fans liggen voor je deur als je nieuwste product op de markt komt. Waarom? Ze willen je product als eerste in handen hebben. Zodat ze het kunnen testen, gebruiken en als eerste beoordelen. Ze willen niet uit tweede hand horen hoe een product of dienst bevalt, maar het zelf ervaren. Daarbij koppelen ze hun bevindingen of gebruiksgemak graag aan je terug om zo het product en de beleving te optimaliseren. Ze hebben immers het beste voor met hun favoriete merk of organisatie.

#3 Nieuwsgierig en betrokken

Fans willen alles van jou en je organisatie weten. Ze willen hun kennis vergroten en heel erg betrokken zijn bij de stappen die je als organisatie zet. Fans zijn je ambassadeurs die in hun netwerk van vrienden, kennissen of zakenrelaties je merk of product introduceren. Geheel belangeloos, omdat ze er zo fan van zijn. Fans gunnen het jou om te groeien.

Fans kopen alleen bij jou

Als je je presentatie op de juiste manier aanpakt, willen je fans alleen nog bij jou kopen. Fans maken budget vrij om je product of dienst te kopen. Ze willen daar graag voor betalen. De drie waarden verklaren al waarom fans alleen bij jou willen kopen en er zelfs voor willen sparen. Aan jou als ondernemer de taak om je online presentatie zó te optimaliseren dat deze ook echt bij je past.

Heb jij fans?

Ga eens voor jezelf na of je fans hebt die deze drie waarden hebben. Hoe groot is het aantal fans binnen je klantenbestand? En spreek je die fans ook online? Echt fans heb je niet in een dag, maar het aantal fans groeit zodra je jezelf zichtbaar maakt en presenteert op dezelfde manier zoals je ze ook persoonlijk zou ontmoeten. Laat jezelf dus zien zoals je bent! #onlinejezelfblijven

Veel succes met het bepalen van je fans!