Een groot bereik op LinkedIn, dat is jouw doel. Je bent enthousiast, ziet het belang van LinkedIn voor jouw onderneming en nu plaats je een bericht. Je wilt natuurlijk dat jouw bericht zoveel mogelijk personen bereikt. Daarom schrijf je een waardevol bericht voor jouw netwerk en roept op tot interactie.

Bereik op LinkedIn

Daarbij is dit ook afhankelijk van wat LinkedIn zelf belangrijk vindt, het zo geheten algoritme. Dat algoritme wil iedereen kraken, want dan kun je daar je LinkedIn strategie op aanpassen. Slechts een gedeelte maakt LinkedIn bekend. En een gedeelte kun je proefondervindelijk vaststellen. Daarom geef ik je 5 tips in deze blog om jouw bereik op LinkedIn te boosten.

Misverstanden over bereik op LinkedIn

Allereerst wil ik even enkele misverstanden de wereld uit helpen.

Iedereen ziet mijn bericht

Als je bijvoorbeeld 300 connecties (personen) in je LinkedIn netwerk hebt, en je plaatst een bericht, dan zien niet alle 300 personen jouw bericht. LinkedIn kiest zelf wie jouw bericht op hun tijdlijn ziet. Dat komt door het algoritme. En je hebt er zelf ook een beetje invloed op, als je weet hoe LinkedIn werkt en wat ze belangrijk vinden. Bovendien bekijkt LinkedIn ook hoe actief je zelf bent op LinkedIn, met mensen uitnodigen, reageren op andere berichten en hoe je het gesprek aan gaat. Alleen maar publiceren – zenden helpt je dus niet verder.

Aantal weergaven

En een bericht tonen aan iemand op de tijdlijn, is niet hetzelfde als een bericht ook daadwerkelijk lezen. Veelal zie je het aantal weergaven, dat betekent dat ze getoond zijn op iemands tijdlijn. En bij video’s nemen ze alle personen mee die minimaal 3 seconden hebben gekeken. Je kunt je voorstellen dat als je video’s hebt die automatisch afspelen op de tijdlijn, deze score van 3 seconden al snel behaald wordt. Dat vertelt jou echter nog niet of deze personen ook jouw video helemaal hebben bekeken.

5 tips voor bereik van jouw berichten op LinkedIn

Daarom deel ik 5 tips voor jouw bereik op LinkedIn. Met deze 5 tips ga je jouw berichten een boost geven. Want ik gun je om jouw boodschap zo breed mogelijk te verspreiden en zoveel mogelijk mensen te bereiken, zodat je veel klanten kunt helpen.

1. Talk human

LinkedIn is een zakelijk netwerkplatform en ook op LinkedIn is de verbinding van mens tot mens belangrijk. Niet zo gek toch. We praten immers met mensen, niet met functies, logo’s of bedrijven. Dus schrijf echt voor mensen en deel waarde voor jouw connecties. Waarde is iets waar jouw connecties iets aan hebben.

2. Interactie

Interactie is belangrijk, je wilt je netwerk immers leren kennen. Dus als mensen jouw bericht zien, nodig je ze uit om te reageren. Wat blijkt nu, reacties onder berichten scoren momenteel het beste voor jouw bereik. Dus vraag altijd om een reactie te geven onder jouw bericht. Likes leveren niet veel op en de impact van berichten delen is ook een stuk minder geworden.

3. Hashtags

Het gebruik van hashtags wordt belangrijker. Tot max 3 hashtags in je bericht zorgt dat je op die hashtags beter gevonden wordt. Hashtags werken namelijk als linkjes. Als je de taalinstellingen op Nederlands zet, heb je ook kans dat een redacteur van LinkedIn jouw artikel uitkiest als ‘populair’ met een bepaalde hashtag en daardoor jouw artikel een boost geeft. Die meldingen staan namelijk standaard aan bij mensen met taalinstelling Nederlands. Zo kun je al populair zijn zonder veel likes of reacties.

4. Name tags

Je ziet in berichten ook dat anderen getagd (genoemd met @+naam) worden. Doe dit alleen als het relevant is. Anders wekt het hooguit irritatie op. Uiteraard geeft dit jouw bericht ook een boost, want als die personen een reactie plaatsen, is dat interactie en verspreidt LinkedIn jouw bericht verder in je netwerk.

5. Type berichten

Hieronder staan 3 type berichten die het goed doen op LinkedIn. Wat is goed doen? LinkedIn vindt ze belangrijk en geeft de berichten organisch – onbetaald en zonder interactie – al meer bereik dan andere type berichten.

A. Documenten

Documenten delen, scoort momenteel enorm goed. Zodra je documenten deelt, boost LinkedIn het bereik van jouw bericht al.

Dit wijkt af van de normale gang van zaken in marketingland. Hier is vaak de werkwijze dat personen eerst hun emailadres of andere gegevens moeten achterlaten, voordat ze pas een checklist, whitepaper of ebook ontvangen.

B. Video

Video blijft nog steeds erg belangrijk. Vooral de rechtstreeks geüploade video’s (niet de linkjes via VIMEO of YouTube) doen het goed. Deze video’s spelen ook meteen af als iemand erover heen scrollt. Helaas werkt dat automatische afspelen niet als je video’s uploadt en inplant via een planningtool als Buffer of Hootsuite. Lees mijn blog over hoe je berichten inplant op social media.

C. Carrousel

Meerder afbeeldingen per bericht gebruiken is helemaal van deze tijd. We zijn tenslotte al goed gewend aan het swipen van rechts naar links, niet? Daarbij kun je in die carrousel ook een kort verhaal visualiseren. Juist voor de beelddenkers die liever kijken dan teksten lezen.

Succes met berichten maken en publiceren op LinkedIn!